Matteüs rept met geen woord over de grootte van de delegatie, die met de wijzen in Betlehem aankomen. Latere verhalen hebben er drie van gemaakt en hebben hen ook namen en identiteiten gegeven. Overigens wisselen die entiteiten met de jaren en wordt het verhaal steeds multicultureler.

In de negende eeuw krijgen de wijzen de namen Kaspar, Melchior en Baltazar, ook verschillen ze vaak qua leeftijd, waardoor meerdere generaties getuige van het wonder zijn. Al snel werd drie ook het ymbool voor de hele wereld, men kende immers drie werelddelen: Azië, Afrika en Europa.

Langzamerhand wordt het verhaal ook multicultureler qua uiterlijk. In de twaalfde eeuw treffen we de eerste zwarte koning aan in een boek in Spanje. Daar waar het Oude Testament alleen een verbond voor de Joden was, werd hiermee nadrukkelijk aangegeven dat Jezus voor alle wereldburgers was gekomen.

Drie past ook goed bij de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest. Kortom voldoende materiaal om de volksverhalen en volksspelen van de Middeleeuwen met een smeuïg verhaal te omlijsten, waar arm wordt bezocht door rijk, nederig door hoog en Jood door de rest van de wereld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.